Werknemers aantrekken in deze arbeidsmarkt? Dat doe je beter met deze drie tips!

Werknemers aantrekken in deze arbeidsmarkt? Dat doe je beter met deze drie tips!

Het is geen groot geheim dat de Nederlandse arbeidsmarkt overspannen is. Veel sectoren schreeuwen om personeel en goed personeel heeft de banen voor het uitkiezen. Dat alles kan ervoor zorgen dat jouw vacature die online staat helemaal genegeerd wordt… en dat wil je natuurlijk niet! Gelukkig zijn er bepaalde dingen die je kunt doen om potentiële werknemers toch te verleiden om op jouw vacature te solliciteren. In dit artikel gaan we er dieper op in … let’s go!

1. Kijk kritisch naar je vacaturetekst en schrijf aan de hand van pullfactoren

Nu denk je misschien ‘Pullfactoren? Wat is dat nou weer?’. Wel, het zijn factoren die werknemers als belangrijk achten en hen kunnen inspireren om van baan te wisselen. Denk aan een goed salaris, een vast contract, een goede werksfeer en een acceptabele reistijd. 

Nu kun je hier als werknemer natuurlijk op inspelen. Zo zijn meer en meer bedrijven in hun vacaturetekst al open over de salaris range, omdat niemand het fijn vindt als kandidaten na het eerste gesprek al afhanken als ze het salaris horen. Wees open en geef duidelijk aan wat iemand kan verdienen (bijvoorbeeld tussen €50.00 en €60.000 op jaarbasis, o.b.v. ervaring) en geef alle extra’s ook duidelijk aan, van pensioensparen tot de terugbetaling van OV-kosten. Naast salaris, kun je ook op andere pullfactoren inspelen, zoals de werkfsfeer. Deze kun je extra naar voren laten komen op social media, door in te zetten op branding. 

2. Focus op de branding van je website en social media

Over branding gesproken: werknemers vinden het fijn om te zien hoe de werksfeer is, en dat kun je goed influencen door middel van video’s en interviews met werknemers op de website en/of social media. Zo heeft een potentiële werknemer een beter beeld van een bedrijf. Daarnaast is branding ook steeds belangrijker voor het aantrekken van werknemers. 

Zo willen meer en meer werknemers (vooral van jongere generaties) enkel werken voor een bedrijf met waarden waar ze zichzelf in weerspiegeld zien. Als je nog geen identiteit had als bedrijf, is het dus dringend tijd om hieraan te werken! 

3. Dringend werknemers nodig? Laat het over aan professionals!

Branding en je identiteit herwerken is een werk van lange adem. Maar als je nú nieuwe werknemers nodig hebt en geen sollicitaties binnen krijgt, is het tijd om het werven over te laten aan professionals. Gelukkig zijn er tal van recruitmentbureaus op de markt die zich specialiseren in bepaalde sectoren, denk aan werving en selectie voor marketing bureaus of bureaus die zich enkel specialiseren in het werven van IT’ers. Deze bureaus kunnen je helpen met het werven van vaste medewerkers, maar kunnen evengoed helpen met interim recruitment

Succes met het aantrekken van nieuwe werknemers! 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.