Heb je al eens geprobeerd een logo te ontwerpen? Bij het ontwerpen van een logo zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden. Denk hierbij niet alleen aan het ontwerp zelf, maar bijvoorbeeld ook aan de kwaliteit van het bestand nadat deze geëxporteerd is. Je wilt voorkomen dat het logo al snel korrelig wordt als je deze iets vergroot. Het is niet voor niets, dat vaak wordt aangeraden om een professionele vormgever in te schakelen voor het ontwikkelen van een nieuw logo.
Een goed logo spreekt je doelgroep aan
Belangrijkste bij het ontwerpen van een logo is wellicht dat het je doelgroep aanspreekt. Een druk en speels logo is geschikt voor een jongere doelgroep, maar absoluut niet voor het aantrekken van zakelijke klanten. Andersom is een logo in het blauw minder geschikt voor een jongere doelgroep. Blauw straalt autoriteit uit, wat zakelijke partijen aan zal spreken.
Zorg dat je logo uniek is
Niet alleen is het belangrijk dat het logo qua stijl aansluit op de doelgroep van je organisatie. Zorg er ook voor dat het logo uniek is en daardoor makkelijk herkend wordt. Een generiek logo zal lastig te onderscheiden zijn van het logo van je concurrenten. Onderdeel van zo’n uniek logo is de juiste kleurencombinatie. Een contrast in kleuren valt vaak op!
Wees creatief, maar maak het logo niet te druk
Tot slot is het belangrijk dat een logo je doelgroep niet afschrikt. Een logo kan te druk worden, als je hier veel kleuren en bijvoorbeeld verschillende lettertypes in verwerkt. Het is daarom belangrijk om creatief te zijn, maar hierin niet door te slaan. Vaak kan een professionele vormgever je op weg helpen, door voorbeelden van andere logo’s te laten zien. Op basis hiervan krijg je een beter beeld van passende kleurencombinaties, verschillende soorten lettertypes, enzovoorts.
Wil je een logo en/of huisstijl laten ontwerpen door een professional? Bekijk dan altijd zijn of haar portfolio!
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.