Marktonderzoek doen of niet?

Marktonderzoek doen of niet?

Het resultaat van marktonderzoek kan van groot belang zijn voor een bedrijf. Het is daarom zeker de moeite waard om dit uit te laten voeren. Misschien richt je je wel helemaal op de verkeerde doelgroep en is het verstandig om je op een andere doelgroep te richten met je bedrijf. Kent de doelgroep je uberhaupt? Allerlei vragen waar je antwoord op kan krijgen. Misschien krijg je wel hele andere antwoorden dan je verwacht had. In deze blog vertellen we je wat marktonderzoek is en wat voor soorten marktonderzoek je uit kunt laten voeren. 

De definitie van marktonderzoek

Marktonderzoek is het verkrijgen van informatie over de markt waarin je bedrijf zich bevindt. Aan de hand van deze informatie kan er een geschikt marketingplan opgesteld worden. Bij het doen van marktonderzoek kijk je dus vooral naar het gedrag, de houding en de motivaties van de doelgroep. De marketinginformatie dat voortkomt uit marktonderzoek kan gebruikt worden bij het opstellen van een marketingplan. Hierbij weet je bijvoorbeeld wat het gemiddelde gebruik van een product of de gemiddelde besteding aan een product is van de doelgroep. Dit is waardevolle informatie waar je op in kunt spelen.

Drie soorten onderzoek

Marktonderzoek onderscheidt zich in drie soorten onderzoeken. Deze leggen we hieronder uit.

Verklarend onderzoek

Bij verklarend onderzoek gaat het vooral om een antwoord vinden op de waarom-vragen. Waarom doen mensen iets en hoe is dit te verklaren in de markt. Zo kun je achter factoren komen waarmee je de markt kunt beïnvloeden. Het doen van een experiment is hier een voorbeeld van.

Beschrijvend onderzoek

Bij beschrijvend onderzoek gaat het om het beschrijven van bepaalde kenmerken van de markt. Als onderzoeker beschrijf je wat je ziet en hoort. Hiervoor dien je als onderzoek genoeg kennis te hebben van de markt. Een voorbeeld is het doen van een kwantitatief onderzoek.

Verkennend onderzoek

Bij verkennend onderzoek gaat de onderzoeker de markt, waarin het bedrijf zich bevindt, verkennen. Je kan er hierdoor achter komen wat de achterliggende motivaties zijn van mensen waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. Het doen van deskresearch en kwalitatief onderzoek is hier een voorbeeld van.

Online marktonderzoek kan je helpen een helder beeld te schetsen van hoe jouw bedrijf in de markt staat. Via Factsnapp is dit bijvoorbeeld gemakkelijk en snel te doen. Een representatief consumentenpanel beantwoord je vragen en je hebt binnen enkele uren resultaat. Je kunt hier een online demo aanvragen.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.