Welke biedstrategieën zijn er voor Google Ads?

Welke biedstrategieën zijn er voor Google Ads?

Je bent niet de enige ondernemer die gebruikmaakt van Google Ads. Daarom is het belangrijk om goed te weten hoe jij met je advertentie zichtbaar bent. Tegenwoordig zijn er acht automatische biedstrategieën die dit biedingsproces van Google Ads een stuk eenvoudiger maken. Om te kijken welke biedoptie het beste past bij jouw advertentie en onderneming nemen we alle soorten onder de loep. En is dit nog abracadabra voor jou? Dan kun je altijd Google Ads uitbesteden bij een online marketing bureau. 

Handmatige CPC

Cost per click (CPC) is de benaming voor het bod voor een maximaal bedrag dat je wilt uitgeven per klik. Dit doe je voor een specifiek zoekwoord of voor een ad group. Wanneer je kiest voor een zoekcampagne kun je deze handmatige CPC erg specifiek maken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een bod waarmee je bovenaan de SERP-pagina kunt komen. Voor een handmatige CPC wordt meestal aan het begin van een Google Ads campagne gekozen. 

Verbeterde CPC

Een verbeterde CPC is eigenlijk de stap na de handmatige CPC. Bij deze strategie maak je namelijk gebruik van de conversie-data uit Google. Dit inzicht heb je nog niet bij een handmatige CPC. Aan de hand van de conversie-data kan Google jouw handmatige CPC aanpassen wanneer het algoritme door heeft dat er meer – of juiste minder – conversie plaatsvindt op jouw advertentie. Je kunt bijvoorbeeld factoren als demografie, browser of tijdstip aanpassen. Dit maakt je handmatige CPC een verbeterde CPC. 

Doel Vertoningspercentage

Met je doel vertoningspercentage kun je, net als bij de handmatige CPC, aangeven op welke plek je met jouw advertentie wilt staan. Het verschil met de handmatige CPC is echter dat je dit instelt voor jouw hele campagne. Daarbij kun je kiezen voor drie opties:

  1. Overal in de SERP
  2. Bovenaan in de SERP
  3. Op de nummer #1 positie

 

Vervolgens geef je aan hoeveel procent van de tijd je op die positie zichtbaar wilt zijn zodra iemand op jouw ingestelde zoekwoord zoekt. Wat goed is om hierbij in gedachte te houden, is dat het kiezen voor de #1 positie flink in de kosten kan lopen, waardoor het in de meeste gevallen voordeliger is om te kiezen voor de andere twee posities in de SERP. Ook kun je een maximale CPC instellen, zodat je geen kostbare euro’s verliest aan deze biedstrategie. 

Klikken maximaliseren

Deze biedstrategie kies je wanneer je zoveel mogelijk klikken naar je website wilt genereren. Goed om hier te weten is dat Google niet kijkt naar wat er gebeurt nadat iemand op jouw advertentie klikt. Het gaat dus echt om de kwantiteit: het realiseren van zoveel mogelijk klikken. Er kan dus ook minder relevant verkeer tussen zitten. Ook hier kun je een maximaal CPC instellen.

Conversie maximaliseren

Wil je je conversies laten stijgen? Dan is deze biedstrategie geschikt voor jou! Deze biedoptie is volledig geautomatiseerd en met een vast budget kun jij meer sales en leads krijgen. Het algoritme van Google stelt zelf biedingen in binnen het dagelijks budget dat jij hebt ingesteld. 

 

De focus bij deze biedstrategie ligt volledig bij meer conversies en niet bij rendement. 

Conversiewaarde maximaliseren

Deze strategie klinkt hetzelfde als conversie maximaliseren, maar toch is er een belangrijk verschil tussen deze twee biedstrategieën. Bij deze biedstrategie maximaliseer je namelijk de waarde van de conversie, in plaats van het aantal conversies. Dit houdt concreet in dat Google meet hoeveel iedere klik precies oplevert aan product verkopen. Google is bij deze strategie vrij om zich in jouw budget de conversiewaarde zoveel mogelijk te maximaliseren, dus let hier goed op!

Doel-CPA

De Doel-CPA (Conversie met Doelkosten per Actie) is een geautomatiseerde biedstrategie die zorgt voor een stijging in de conversie. In tegenstelling tot de Conversie maximaliseren biedstrategie, geef je aan hoeveel je wil betalen voor een conversie of lead. Vervolgens behaalt Google binnen dit target zoveel mogelijk conversies. Hiervoor wordt slim gebruik gemaakt van de conversie-data van de advertenties. 

Doel-ROAS

Best for last. Maar wel de meest complexe biedstrategie: Doel-ROAS (Return on Ad Spend). Deze biedstrategie is zeer geschikt voor webshops met e-commerce. Bij deze biedstrategie meet Google Analytics de product verkopen, inclusief de exacte verkoopwaarde en stuurt deze gegevens naar Google Ads. Hierdoor weet Google hoeveel elke klik in jouw advertentie oplevert. Vervolgens geef jij aan hoeveel elke euro die je investeert, moet opleveren aan opbrengst (de return op het geld dat is uitgegeven aan advertenties). 

 

Succes met jouw advertentie! 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.