Hoe efficiënt is jouw B2B leadgeneratie?

Hoe efficiënt is jouw B2B leadgeneratie?

Het genereren van B2B leads is een belangrijke en kostbare taak binnen organisaties. Zonder interessante leads immers geen nieuwe klanten. Daarom is het zinvol om over de efficiëntie van de activiteiten rondom B2B leadgeneratie binnen jouw organisatie na te denken. Leveren de inspanningen om leads te genereren voldoende op? En even zo belangrijk, zijn de leads interessant genoeg? Het opbouwen van een goede relatie met een B2B lead, vergt namelijk nogal wat inzet. Het is zonde van de investering en de moeite die je doet, als de lead uiteindelijk besluit om geen klant te worden. Daarom is het verstandig om de focus te leggen op het generen van leads die kansrijk zijn.

Bepaal welke leads de moeite waard zijn

De meeste organisaties hebben een website met diverse call-to-actions. Bezoekers kunnen online een contactformulier invullen of een whitepaper downloaden en laten bedrijfsgegevens achter. Zij bezoeken jouw website, tonen interesse in jouw product of dienst maar zijn niet per definitie allemaal kansrijke leads. Het internet wordt immers vaak ingezet om diverse aanbieders met elkaar te vergelijken. Hoe bepaal je dan welke leads de moeite waard zijn? Met behulp van de bedrijfsgegevens van de leads en een complete en actuele referentiedatabase kom je een heel eind. Door je klantenbestand te verrijken met relevante gegevens en kenmerken vanuit een externe B2B database, kun je een specifieke doelgroep omschrijven. Zo wordt duidelijk door welke branches jouw product of dienst voornamelijk wordt afgenomen. Maar ook het aantal medewerkers, rechtsvorm of de regio kunnen een rol spelen. Er zijn diverse kenmerken aan je bestand toe te voegen die inzicht bieden in overeenkomsten binnen je klantenbestand om tot een ideale doelgroepomschrijving te komen. Door het verrijken van je leadsbestanden met dezelfde gegevens, zie je al snel of er overeenkomsten zijn tussen de lead en jouw ideale klanten. Zo kun je snel bepalen welke leads de moeite waard zijn.

De beste doelgroepadressen voor je B2B leadgeneratie

Je marketingactiviteiten voor B2B leadgeneratie, richt je natuurlijk het liefst op de meest interessante prospects waarvan de kans dat ze nieuwe klant worden het grootst is. Op basis van de hierboven genoemde specifieke doelgroepomschrijving kun je eenvoudig look-a-likes selecteren in een externe B2B referentiedatabase. De referentiedatabase heeft de actuele gegevens van alle bedrijven en instellingen in Nederland. Jouw ideale doelgroep kan zo op basis van de kenmerken van je huidige klanten worden geselecteerd en samengesteld. Door de selectie van prospects vervolgens te ontdubbelen met jouw klantenbestand, houd je een bestand over met kansrijke en unieke doelgroepadressen. Met deze actuele doelgroepadressen voor je B2B leadgeneratie, behaal je gegarandeerd meer succes met je marketingactiviteiten.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.