Employer branding: wie ben jij?

Employer branding: wie ben jij?

Iedereen die een bedrijf heeft, krijgt te maken met concurrentie. Employer branding is een manier om de concurrenten in een minder daglicht te laten staan. Niet om ze neer te halen, maar zodat jij dat spreekwoordelijke licht op jezelf kan richten. Het gaan om het principe dat jij laat zien waarom jij en jouw bedrijf uniek zijn en waarom de klant uitgerekend bij jou moet zijn. Met andere woorden: het is reclame maken door je sterke punten te benoemen en je te onderscheiden van alle andere bedrijven en diensten in jouw branche. En hoewel reclame maken misschien eenvoudig klinkt, zijn er specifieke zaken waar je goed op letten als je het effectief wil doen. 

De reclamekant van employer branding


Laten we eerst eens kijken naar de meest voor de hand liggende kant van employer branding; het reclame maken voor je bedrijf. Dat kan of verschillende manieren. Op de traditionele manier foldertjes uitdelen, je gezicht laten zien op plaatsen die ertoe doen, en contacten leggen. Onderschat het effect van een goede website ook niet. Dit digitale visitekaartje kan dag en nacht mensen naar je bedrijf toe trekken. Schrijf op je website ook over je missie en visie. Wat wil je met je bedrijf bereiken en hoe ga je dat doen? Wil je je klanten vooruithelpen of juist een topproduct afleveren voor een scherpe prijs? Welke waarde staat bij jou hoog in het vaandel? Snelle service of toch vooral het persoonlijke contact, wat doorgaans wat meer tijd vergt? 

Employer branding in het dagelijks leven


Ook als je bedrijf al een tijdje meegaat, blijft employer branding belangrijk. Je kent vast wel iemand die met een nieuwe baan is begonnen en na een aantal maanden steeds aan het mopperen is over de manier waarop de baas met ondergeschikten omgaat, of hoe zwaar de werkomstandigheden zijn. Zodra je meer personeel nodig hebt, wordt het een stuk moeilijker om werknemers te vinden als iedereen van jouw bedrijf gehoord heeft dat niemand het echt naar zijn zin heeft. employer branding heeft daarom ook te maken met een goede relatie met werkgevers en werknemers, fijne arbeidsomstandigheden en de mogelijkheid om promotie in het vooruitzicht te stellen. 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.