Het aantal klanten begint toe te nemen; de omzet van je bedrijf groeit maandelijks. Dit zijn heldere tekenen, dat het tijd is om de volgende stap te zetten als ondernemer. Wellicht heb je al eens nagedacht over het aannemen van je eerste personeelsleden, of overweeg je een deel van het werk uit te besteden aan een externe partij. Zo houd je zelf tijd over om je te blijven focussen op de core business van je organisatie, of bijvoorbeeld de verkoop van producten. Schakel een specialist op het gebied van accountancy in, om je te laten helpen bij het zetten van deze volgende stap. Onder meer Moore MTH is een partij die je de gewenste hulp kan bieden.
Zorg voor een degelijke basis bij een uitbreiding
Om te kunnen groeien is het belangrijk de basis van je organisatie op orde te hebben. Onderdeel van deze basis is de administratie. Heb je deze op de juiste wijze ingericht? Zijn alle kostenposten correct verwerkt in de balans? Een accountant kan je helpen de bedrijfsadministratie waar nodig aan te passen aan een nieuwe situatie. Dit is bijvoorbeeld wenselijk, wanneer je personeel aanneemt als bedrijf. Er zijn verschillende factoren om rekening mee te houden. Denk bijvoorbeeld aan de loonaangifte. Een accountant kan hulp bieden bij het opstellen van deze aangifte.
Eerste werknemers aannemen voor je bedrijf
Het is best spannend om je eerste werknemers aan te nemen. Kies je er direct voor om ze in dienst te nemen, of ga je voor een payroll-constructie via een externe partij? Verschillende organisaties kunnen je helpen bij het opbouwen van je personeelsbestand. Houd er hierbij niet alleen rekening mee, dat de balans moet worden aangepast. Denk bijvoorbeeld ook na over de inhoud van de arbeidsvoorwaarden die je werknemers laat ondertekenen. Wat mag wel en wat mag niet? Of wat te denken van de salarissen van het personeel? Heb je een goed beeld van het salaris wat concurrenten bieden aan medewerkers met eenzelfde functie?
Delegeer taken aan anderen binnen je organisatie
Naarmate je onderneming verder groeit, zal je steeds meer taken delegeren naar anderen binnen je bedrijf. Zo houd je zelf tijd over voor het contact met partners en voor het winnen van nieuwe klanten. Mogelijk kunnen sommige werknemers worden aangesteld als manager, die direct onder jou acteren. Het legt de nodige verantwoordelijkheden bij deze medewerkers neer. Denk vooraf na over de wijze waarop ze aan jou moeten rapporteren en over de manier waarop je de taken verdeelt.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.