Dit zijn de boeken die je als startende ondernemer moet lezen!

Dit zijn de boeken die je als startende ondernemer moet lezen!

Een bedrijf starten kan stressvol zijn en gaat vaker dan niet gepaard met twijfel. Zit ik wel op het juiste pad? Is dit wel de volgende stap? Een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat jij de juiste weg naar succes als ondernemer volgt, is te leren van degenen die al succesvol zijn geweest. Het lezen van boeken van andere ondernemers zal je daarbij helpen. Deze vijf boeken behoren tot de meest cruciale must-reads voor iedereen die een nieuw bedrijf wil starten, dus zorg ervoor dat je ze leest voordat je aan je reis begint om wijzer te ondernemen.

De Lean Startup: Hoe voortdurend innoveren tot een succesvolle business leidt door Eric Ries

The Lean Startup is het boek dat de lean beweging lanceerde. Het is essentieel voor ondernemers en is vertaald in meer dan 30 talen. Geschreven door Eric Ries, die ondernemerschap doceert aan Stanford University, laat dit baanbrekende boek zien hoe hedendaagse ondernemers continue innovatie en minimale investeringen kunnen gebruiken om radicaal succesvolle bedrijven te creëren. Ondernemers hebben in het verleden moeten kiezen tussen iets nieuws bouwen of iets ouds perfectioneren; innoveren of uitvoeren; groots dromen of in de realiteit opereren. The Lean Startup biedt beide/andere oplossingen: ideeën die zich hebben bewezen in Silicon Valley en daarbuiten (waaronder het gebruik van technologische hulpmiddelen zoals sociale media, analyses en open-sourced ontwikkelingsplatforms), maar ook traditionele bedrijfstactieken (waaronder klantonderzoek, rapid prototyping, just-in-time productie).

De Ondernemersmythe: Vermijd de valkuil voor ondernemers en creëer succesvolle groei door Michael E. Gerber

De Ondernemersmythe is een van de meest invloedrijke boeken over ondernemerschap en kleine bedrijven. Het is geschreven door Michael E. Gerber en gepubliceerd in 1995. Het boek geeft inzicht in wat succesvolle bedrijven drijft en geeft bruikbare adviezen om ook jouw bedrijf succesvol te maken. Een van de eerste dingen die je uit het boek zal leren is dat je een geïntegreerde strategie nodig hebt met een duidelijk mission statement. Na het lezen van dit boek zal je beseffen dat er drie basisstappen te volgen zijn bij het creëren van de oplossing: een specifieke niche of klanten probleem identificeren, brainstormen over mogelijke oplossingen, en tenslotte je plan zo samenstellen dat het werkt voor de specifieke klant of situatie. Alle ondernemers zouden dit moeten lezen voordat ze hun onderneming beginnen, omdat het tijd en middelen kan besparen die later verloren gaan.

Losing My Virginity: How I Survived, Had Fun, and Made a Fortune Doing Business My Way door Richard Branson

Het boek Losing My Virginity van Richard Branson is een ongelooflijk verfrissend boek voor iedereen die er ooit van gedroomd heeft een eigen bedrijf te beginnen. Branson deelt zijn persoonlijke verhaal uit de begindagen van Virgin Records en Virgin Atlantic, en hij biedt een geweldig perspectief op wat er nodig is om ondernemer te zijn. Branson vertelt ons ook over enkele levensveranderende beslissingen die hij nam, waaronder de beslissing om 100% controle over Virgin op te geven zodat anderen konden delen in zijn succes. 

Losing My Virginity laat ons zien hoeveel werk het is om een succesvol bedrijf op te bouwen – we kunnen niet achterover leunen en verwachten dat het geld binnenrolt zonder iets te doen. We moeten er ook hard aan werken.

Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action door Simon Sinek

In zijn boek Start with Why schetst Simon Sinek het belang van het begrijpen van het doel achter wat je doet. Het is cruciaal voor ondernemers om hun waarom te kennen om hen te helpen de motivatie en het uithoudingsvermogen te vinden die nodig zijn voor succes. Volgens Sinek kopen mensen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Daarom moedigt hij mensen aan deze vraag te beantwoorden: Wat is het uiteindelijke doel van je organisatie? Mensen als Martin Luther King Jr., Steve Jobs en de gebroeders Wright hadden weinig gemeen, maar ze begonnen allemaal met het waarom. Ze realiseerden zich dat mensen een product, dienst, beweging of idee pas echt kopen als ze het waarom erachter begrijpen. 

The 7 Habits of Highly Effective People door Stephen R. Covey

Dit boek wordt door velen beschouwd als één van de meest invloedrijke boeken van de twintigste eeuw. The 7 Habits of Highly Effective People staat vol met inzichten, strategieën en technieken die je leven ingrijpend kunnen veranderen. Covey presenteert een holistische en geïntegreerde kijk op menselijk gedrag — en laat zien hoe onze houding en ons gedrag van elkaar afhankelijk zijn. Dit boek helpt je niet alleen jezelf te begrijpen, maar ook anderen. Om deze reden is het een essentieel leesvoer voor degenen die een impact willen maken in de zakenwereld. Als mensen hun leven willen veranderen, hebben ze principes nodig waarop ze kunnen vertrouwen als ze onder druk staan of geconfronteerd worden met uitdagende situaties. Het boek van Stephen R. Covey leert ons zulke principes, zodat we een bevredigender leven kunnen leiden en meer succes kunnen boeken in elk aspect van ons bestaan: spiritueel, sociaal, mentaal en fysiek. 

Een gedeeld thema in al deze boeken is het hebben van een plan. Een plan rondom het ‘Waarom’ van jouw organisatie. Het hebben van een plan omtrent jouw eigen gedragspatronen. Een plan om valkuilen te vermijden en om op de meest succesvolle wijze een start te maken. Het is dus aan te raden om gelijktijdig met het lezen van deze boeken een ondernemersplan op te stellen. Bekijk voorbeeld ondernemersplannen.nl  voor meer tips rondom ondernemingsplannen Met deze boeken in gedachten gaat dat zeker lukken. 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.