De tijd van traditionele vaste telefonie waar we belden via ISDN-lijnen ligt alweer een tijd achter ons. Het heeft plaatsgemaakt voor telefonie via het internet, ook wel VoIP telefonie genoemd. We hebben geen grote fysieke telefooncentrales meer op locatie, maar telefoniesystemen in de cloud. Deze nieuwe systemen hebben ons meer flexibiliteit, schaalbaarheid en aanzienlijke kostenreductie gebracht.
Een ander voordeel van VoIP telefonie is dat de ontwikkelingen op het gebied van zakelijk VoIP sneller gaan. Omdat alles softwarematig is, kunnen functionaliteiten makkelijker en sneller verbeterd worden en kunnen andere systemen aan je telefonieoplossing gekoppeld worden. In dit artikel praten we je daarom kort bij over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke telefonie.
Telefonie als een dienst: UCaaS
Net als veel andere diensten in de cloud heeft telefonie ook een prijs-per-maand model gekregen. Hierdoor zijn de investeringskosten zeer laag en betaal je per gebruiker. Dit wordt ook wel UCaaS genoemd (Unified Communications as a Service). Het blijft echter niet alleen bij telefonie. Veel telefoniesystemen bieden ook extra functionaliteiten zoals video, chat en samenwerkingstools. Hierdoor kunnen bedrijven naadloos communiceren en samenwerken via verschillende kanalen, wat de productiviteit en efficiëntie kan verhogen.
Betere vast-mobiel integraties
Zakelijke telefoniesystemen worden steeds meer geïntegreerd met mobiele apparaten, zodat medewerkers toegang hebben tot hun zakelijke telefoonlijn vanaf hun mobiele telefoon. Dit stelt medewerkers in staat om overal en altijd bereikbaar te zijn, wat handig is voor mensen die zowel op kantoor als thuiswerken en voor medewerkers die vaak onderweg zijn.
Integratie met andere zakelijke tools
Zakelijke telefoniesystemen worden steeds meer geïntegreerd met andere zakelijke tools, zoals CRM-systemen. Met een CRM-koppeling kun je direct een klantkaart of agenda openen wanneer het telefoonnummer van de beller wordt herkend en kun je gemakkelijk vanuit de klantkaart naar de klant uitbellen. Een andere ontwikkeling op dit gebied is telefonie via Teams. Met de integratie van telefonie binnen MS Teams kun je bellen met en word je gebeld op je zakelijke nummer binnen de Teams applicatie.
Kunstmatige intelligentie (AI)
AI wordt steeds vaker gebruikt in zakelijke telefonie om taken te automatiseren, zoals spraakherkenning, automatische gespreksroutering en virtuele assistenten voor klantenservice. Dit kan de efficiëntie verbeteren en de klantenservice optimaliseren.
Beveiliging en privacy
Ook telefonie via het internet heeft te maken met cybercrime en kan gehackt worden. Beveiliging en privacy zijn om die reden belangrijke aandachtspunten geworden. Je kunt er namelijk voor kiezen om je cloudoplossing te laten draaien in een private cloud en je directe internetverbinding naar die cloud te beveiligen. Maar denk ook aan versleutelde communicatie, tweefactor-authenticatie en geavanceerde beveiligingsmaatregelen om de vertrouwelijkheid en integriteit van zakelijke telefoongesprekken te waarborgen.
Dit zijn enkele van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke telefonie. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en technologieën om ervoor te zorgen dat jouw zakelijke communicatie efficiënt en effectief blijft.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.