6 Tips om fijn te kunnen thuiswerken!

6 Tips om fijn te kunnen thuiswerken!

Sinds de coronacrisis ontkomen we er bijna niet meer aan, thuiswerken. Zolang thuiswerken de norm is kunnen we onze ‘home-office’ maar beter op een zo efficiënt mogelijke manier inrichten. Wij geven je 6 gouden tips waarmee jij op een fijne manier thuis kunt werken. 

 

1.     Zorg voor structuur

De reistijd naar kantoor is nog nooit zo kort geweest: waar je normaal in de auto of op de fiets stapt, is het nu een kwestie van je bed uitrollen en achter je computer gaan zitten. Het is makkelijker geworden om je werkdag op elk gewenst tijdstip te starten.

 

Toch is het aan te raden om je aan vaste werktijden te houden, zodat jij structuur hebt in je dagen. Naast het vaststellen van je werktijden is het ook fijn om te werken met een planning. Maak deze aan het eind van je werkdag, alvast voor de volgende dag. Zodat jij in de ochtend meteen gestructureerd aan de slag kan gaan.

 

2.     Houdt werk en privé gescheiden

Thuiswerken kan soms lastig zijn en al helemaal wanneer jouw huisgenoten of familieleden constant om je aandacht vragen. Probeer daarom dan ook in een aparte ruimte te zitten waar jij ongestoord aan de slag kunt gaan. Dit is niet alleen goed voor je focus maar het is ook fijn als jij je ‘vrije tijd’ en je ‘werk’ niet aan dezelfde locatie (ruimte/bureau) koppelt.

 

Tijdens je werkuren kun je gebruik maken van focus blokken. Dit zijn sessies waarbij je alle afleidingen verwijderd om in een optimale focus modus te komen. Stel je huisgenoten en familieleden op de hoogte van je focus blokken, zodat jij minstens een aantal uur per dag ongestoord aan de slag kunt. 

 

3.     Geef je werkplek een upgrade

Heb jij vrij vlug jouw huis omgetoverd tot kantoor? Dan kan het zijn dat je nieuwe werkplek nog niet helemaal optimaal is ingericht. Voor zowel je fysieke als mentale gesteldheid is het belangrijk om dit toch wel te doen. Er zijn verschillende manieren om je werkplek een upgrade te geven, waaronder het aanschaffen van goed meubilair en apparatuur.

 

4.     Houd contact met je collega’s

Een van de grootste uitdagingen tijdens het thuiswerken is het gevoel van eenzaamheid. Waar we normaal gesproken elke dag omringt zijn door collega’s, spenderen we nu een groot deel van onze tijd alleen. Plan regelmatig video-contactmomenten met je collega’s en leidinggevenden in. Dit hoeft niet alleen werk gerelateerd te zijn, neem af en toe eens een online ‘koffiemomentje’ van 10 minuten om gewoon even bij te kletsen.

 

5.     Maak gebruik van Cloud Computing

Voor werkgevers een belangrijke: Cloud computing. Om ervoor te zorgen dat al je werknemers toegang hebben tot hun software en applicaties moeten allerlei IT-diensten verleend worden via het internet. Dat klinkt misschien erg ingewikkeld maar, gelukkig bestaan er Microsoft Office 365 trainingen waarbij je leert hoe je Cloud computing kunt implementeren en beheren.

 

6.     Vergeet niet te pauzeren

Een voor de hand liggende tip, maar toch slaan velen deze belangrijke activiteit over. Om ons brein alert te houden is het bevorderlijk om regelmatig achter je scherm vandaan te komen. Dit kan al met een mini-break van 5 minuten waarbij je even je benen strekt. Neem daarnaast minstens een half uur de tijd in de middag om te lunchen en een frisse neus te halen. 

 

Het woord thuiswerken is inmiddels niet meer weg te werken uit onze samenleving. Met de juiste aanpassingen kan iedereen ervan genieten en wordt thuiswerken een prettige ervaring. 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.