Waarom is B2B leadgeneratie zo belangrijk?

Waarom is B2B leadgeneratie zo belangrijk?

Leadgeneratie omvat alles wat je doet om in contact te komen met kansrijke potentiële klanten (leads). Vooral voor B2B bedrijven is leadgeneratie belangrijk omdat B2B aankopen vaak complexer zijn en het aankoopproces meer tijd in beslag neemt in vergelijking tot B2C aankopen. Het in contact komen met potentiële klanten vormt een zeer belangrijke taak binnen iedere B2B onderneming omdat leads zorgen voor het stabiliseren en verhogen van omzet in de toekomst. Er zijn twee verschillende methoden voor leadgeneratie. Welke methode het meest effectief is voor jouw organisatie, is afhankelijk van je product, dienst of branche.

Inbound of outbound leadgeneratie?

B2B leadgeneratie heeft als doel het in contact te komen met kansrijke potentiële klanten. Dit kun je als organisatie bewerkstelligen via sales- en/of marketingcampagnes. Er zijn meerdere methoden mogelijk voor leadgeneratie. Zo ga je met de outbound methode zelf op zoek naar potentiële klanten die je vervolgens probeert te overtuigen van de voordelen van jouw product of dienst. Een goed voorbeeld van outbound leadgeneratie is telemarketing. Bij deze vorm van B2B Leadgeneratie kun je vooraf op basis van informatie en kenmerken heel goed een doelgroep samenstellen waarvan je de kans groot acht dat de leads klanten worden. Met de inbound methode is je doel dat potentiële klanten jouw product of dienst vinden in hun zoektocht naar een oplossing voor de behoefte die zij hebben. Een voorbeeld van inbound leadgeneratie is het plaatsen van blogs op je website. Met interessante blogs die informatie verschaffen over de voordelen van je product of dienst ben je online vindbaar voor je potentiële klanten.

4 Tips voor B2B leadgeneratie

1) Creëer buyer persona’s

Voor effectieve leadgeneratie is het belangrijk dat je je doelgroep kent. Weet waar zij behoefte aan heeft zodat je daar optimaal op in kunt spelen. Dit doe je door buyer persona’s op te stellen. Buyer persona’s zijn profielen van je klanten. Met inzicht in wie je typische klanten zijn en wat zij nodig hebben, kun je ze relevante boodschappen sturen en blijven zij geïnteresseerd.

2) Focus op het aantrekken van kwalitatieve leads

De kwaliteit van leads is belangrijker dan de hoeveelheid leads. Kwalitatieve leads zijn geïnteresseerd en hebben een hoog betrokkenheidsniveau. Kwalitatieve leads zullen daardoor beter en sneller converteren. Je focus op kwalitatieve leads zorgt voor een efficiëntere leadgeneratie.

3) Maak gebruik van multichannel marketing

Elke lead is anders en ook de manier waarop een lead aan zijn informatie komt is anders. Er zijn leads die zeer actief zijn met social media terwijl andere leads voorkeur hebben voor het lezen van e-mails of het bekijken van video’s. Zorg ervoor dat je het hele spectrum bestrijkt door inhoud in verschillende vormen en via verschillende kanalen te presenteren.

4) Stem je content af op de buyer journey

De buyer journey is de reis die een potentiële klant aflegt voordat hij klant bij je wordt. Probeer de verschillende fasen van het kooptraject te begrijpen. Zodra je begrijpt wat een lead moet weten of nodig heeft om naar de volgende stap te gaan, kun je hier specifiek op inspelen om de overgang naar volgende fasen te stimuleren.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.