Hoewel de aard van de moderne werkplek snel blijft evolueren, is het effect van het fysieke kantoor op de bedrijfsresultaten vrij goed onderzocht en gedocumenteerd. Hoewel sommige professionele aandelenbeleggers hebben geprobeerd een omgekeerde correlatie te trekken tussen de uitgaven van een bedrijf aan zijn kantoor en zijn aantrekkelijkheid als aandelenselectie, zijn er steeds meer aanwijzingen dat de kwaliteit van een kantoor aanzienlijk kan bijdragen aan de bedrijfsprestaties van een bedrijf.
Volgens een artikel in de Harvard Business Review: “Slimme bedrijven begrijpen dat werkruimten een zakelijk hulpmiddel zijn. Een kantooromgeving weerspiegelt en versterkt de kernwaarden van een bedrijf, door de plaatsing van verschillende teams en functies en ontwerpelementen die cultuur, merk en waarden weerspiegelen.”
Een geweldige kantooromgeving – die zowel de fysieke omgeving van het kantoor omvat als de sfeer die voortkomt uit de interactie tussen de mensen – kan een strategische onderscheidende factor zijn voor bedrijven. Dit geldt met name voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) dat vaak met grotere uitdagingen wordt geconfronteerd als het gaat om personeelsverloop. Daarom is de keuze voor een kantooromgeving een uiterst cruciale beslissing die van bovenaf moet worden genomen en een belangrijke prioriteit zou moeten zijn voor bedrijfsleiders. “Inspanningen leveren om een prettige werkomgeving voor werknemers te bieden, zou bovenaan de prioriteitenlijst van elke bedrijfsleider moeten staan. Het kan van invloed zijn op omloopsnelheid, productiviteit en, uiteindelijk, winst”, benadrukt dit artikel.
De kenmerken van een geweldig kantoor
Het is niet zo moeilijk om te begrijpen wat een geweldig kantoor is, aangezien we allemaal onze eigen ideeën hebben over het soort kantoor waarin we zouden willen werken. Ook al kan het exacte ontwerpconcept een zeer persoonlijke keuze zijn, afhankelijk van op ons eigen persoonlijkheidstype zijn er nogal wat parameters die we min of meer universele voorkeuren zouden kunnen beschouwen. Laten we een korte samenvatting geven van de factoren waarmee we rekening moeten houden bij het huren van kantoorruimte.
Plaats
Zoals met alles wat met onroerend goed te maken heeft, is locatie een zeer belangrijke overweging. Als bedrijf wil je goed talent kunnen aantrekken en behouden. Het is logisch om een plek te vinden waar je waarschijnlijk een continue pool van talent van goede kwaliteit krijgt. Ons zakencentrum in Andheri bevindt zich bijvoorbeeld op een paar kilometer afstand van verschillende gerenommeerde onderwijsinstellingen en is daarom een vaste bron voor nieuw talent; zoals ze zeggen, wanneer talent kansen ontmoet, gebeuren er geweldige dingen!
De andere belangrijke overweging voor een kantoorlocatie is het transport en de toegang tot het kantoor. Nabijheid van een treinstation of een groot busknooppunt dat gemakkelijke verbindingen biedt met verschillende delen van de stad, levert echt rijke dividenden op voor het bedrijf, omdat er een directe correlatie is met de productiviteit van de werknemers. Bedrijven die kantoorruimte Amsterdam hebben gehuurd in onze beide zakencentra in Lower Parel en Andheri, hebben consequent de waarde van onze locatie en de nabijheid van treinstations tot uitdrukking gebracht.
De buitenkant van het kantoor
Eerste indrukken zijn belangrijk! Wanneer potentiële klanten of medewerkers uw kantorencomplex betreden, zijn de eerste indrukken van het kantoorgebouw een belangrijke factor bij het vormen van een beeld van uw bedrijf.
Een indrukwekkende gevel en ontvangstruimte die uitnodigend is, vergroot zeker de kans op een prospect die zaken met u wil doen of een potentiële rekruut die een jobaanbieding aanvaardt.
Kwaliteit en comfort
De kwaliteit van individuele kantoren is een zeer belangrijke factor om het beste uit een teamlid te halen. De persoonlijke werkruimte die beschikbaar is voor een individu en het comfort dat het biedt, helpt de werknemer in hoge mate om te vertellen dat hij of zij er echt toe doet voor de organisatie. Een kantoorruimte huren Amsterdam kan wellicht duur zijn maar in de binnenstad zit je wel het dichtst bij alle startups in Nederland!
Dit gevoel van gerespecteerd te worden is een grote intrinsieke motivator die elke onderneming ten goede zal komen.
Natuurlijk licht en ventilatie
Een natuurlijk goed verlicht en geventileerd kantoor is door talrijke onderzoeken op de werkplek aangetoond dat het aanzienlijk productiever is dan een kantoor dat slecht verlicht is en niet veel ruimte biedt voor werknemers om frisse lucht te krijgen.
Mumbai, met zijn bekende ruimte beperkingen, heeft nogal wat ‘groezelige’ kantoren die sommige mensen claustrofobisch kunnen maken. Toch pakken veel van de moderne zakencentra die een echt professionele benadering van het ontwerp van werkruimten hanteren, op basis van massa’s gegevens en onderzoek naar wat echt werkt voor bedrijven, dit aspect aan.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.