In Nederland zijn er veel regeltjes, dat weet je inmiddels ook wel. Het kan daarom lastig zijn om door deze bureaucratische bomen het bos van ondernemerschap te zien. Maar geen zorgen; met sommige van deze regeltjes kun je zelfs je voordeel doen. In deze blog vind je een aantal tips voor de Nederlandse ondernemer. Na het lezen van deze blog heb je alles op een rijtje en ben je klaar om te floreren in je branche.
Zakelijk rijden
Vaak levert het zakelijk rijden van een elektrische auto al veel voordelen op voor de ondernemer. Toch kan er nog meer gehaald worden uit het rijden van een zakelijke elektrische auto met een laadpas. Met de laadpas heb je toegang tot alle publieke laadpalen in Nederland. Bovendien kan de pas ook gebruikt worden in het buitenland en de laadpaal bij je thuis. Door middel van één factuur krijg je de maximale btw-teruggave. Op deze manier kan je alle rijkosten eenvoudig op de zaak zetten. Daarnaast komen sommige laadpassen ook met extra’s zoals gebruikmaken van OV, OV-fiets, parkeren, wasstraat en aanschaf van autovloeistoffen. Dit verschilt echter per laadpas. Omdat er ook een handig app beschikbaar is, heb je in een handomdraai een overzicht van alle laadpalen in de buurt maar ook een overzicht van je uitgaven. Zo weet je meteen welke kosten je gemaakt hebt en waar je kan laden zonder urenlang te hoeven zoeken.
Administratie
Nederland is een belastingparadijs voor de grote bedrijven, maar voor de kleinere ondernemer is het wat minder leuk. Toch moet je je administratie perfect op een rijtje hebben, anders zou je wel eens in de problemen kunnen komen. Allereerst moet je je privé uitgaven goed scheiden van je zakelijke uitgaven. Dit is van belang voor je belastingaangifte omdat je je zakelijke kosten vaak kunt aftrekken van je belastbaar inkomen. Dit kun je makkelijk doen door bijvoorbeeld een zakelijke rekening te openen. Ook is het goed om eens in de zoveel tijd (bij voorkeur één keer in de maand) je bonnen en facturen te organiseren en analyseren. Dit kost je niet al te veel tijd, maar het scheelt je een hoop gezeur. De Belastingdienst wil namelijk dat je je facturen niet te laat verstuurt, je bent het zelfs wettelijk verplicht. Digitaal archiveren is ook een goede oplossing. Je kunt zo makkelijk filteren (en dus veel makkelijker iets vinden) en het scheelt je fysiek ruimte. Er zijn veel boekhoudapps waar je bijvoorbeeld bonnetjes kunt scannen en alles kunt bijhouden, van je bankboek tot aan offertes en contracten.
Verzekeringen
Als je in Nederland ondernemer bent, dien je zelf je verzekeringen te regelen. Sommige zijn niet verplicht, sommige wel, maar één ding is zeker; het is enorm handig als je er ooit gebruik van moet maken. Een voorbeeld hiervan is een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Voltijdse zelfstandige ondernemers moeten dekking hebben in de vorm van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze bestaat in twee vormen: particulier en vrijwillig. Voordat je een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit, bereken je hoeveel dekking je nodig heeft. Als vuistregel geldt dat dit 80% van het inkomen is. Je kunt het bedrag tijdens de looptijd van de verzekering wijzigen. Je kunt ook afspreken dat de uitkering elk jaar met een bepaald percentage wordt verhoogd.
Je kunt ook, als je voldoet aan de eisen die het UWV stelt, een vrijwillige arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Deze vorm van verzekering is vergelijkbaar met de werknemersverzekeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid. De vrijwillige ZW-verzekering keert uit tot een maximum van 104 weken (twee jaar). Na deze periode kun je een WIA-verzekering afsluiten. De maximale uitkeringen van beide verzekeringen zijn gebaseerd op het daginkomen dat je als zelfstandig ondernemer verdient. Een vrijwillige verzekering kan alleen worden afgesloten als je eerder minimaal één jaar verplicht verzekerd bent geweest tegen de financiële gevolgen van ziekte.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.