Games kunnen tegenwoordig ingezet voor meer dan alleen entertainment. Zogenaamde ‘serious games’ kunnen worden ingezet voor verschillende doeleinden. Zo kan een serious game ingezet worden om bewustwording te creëren, motivatie te vergroten, kennisontwikkeling, of om een campagne naar de doelgroep te communiceren. De rol van serious gaming in het onderwijs groeit. In dit artikel gaan we in op verschillende serious games die in het onderwijs worden ingezet. DTT is dé specialist op het gebied van serious gaming.
De Operatie Z.U.I.V.E.R. serious game werd eerder dit jaar uitgebracht en moedigt spelers in de gemeente Hollands Kroon aan om zwerfafval op te ruimen. De spelers kunnen een eigen avatar maken en gebieden veroveren door afval op te ruimen. Tijdens het spelen krijgen de spelers extra tips over duurzaamheid en recyclen. Wanneer afval wordt opgeruimd, zal het omliggende gebied rond het verzamelde afval worden ingekleurd op de actuele kaart in de app: dit gebied is nu geclaimd door de speler. Zo verzameld de gemeente Hollands Kroon waardevolle informatie over waar welk soort zwerfafval wordt gevonden.
De MediaMasters game ontwikkeld door serious game ontwikkelaar DTT leert kinderen over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7 en 8. Door de game te spelen bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ga je bijvoorbeeld mediawijs om met WhatsApp, online pesten, cybercriminaliteit, nepnieuws en gamen?
De MediaMasters serious game draait om kennisontwikkeling en bewustwording van de gevaren en kansen van (digitale) media. Jaarlijks wordt er een landelijke wedstrijd georganiseerd en nemen klassen het tegen elkaar op om de meeste bits (punten) te verdienen.Gamification elementen worden ingezet om de kinderen te motiveren. Zo wint de klas die de meeste bits verdient een mooie prijs en kunnen de klassen badges verdienen door te klimmen in de ranglijsten.
Tijdens de Week van de Mediawijsheid (4 t/m 12 november 2021) organiseert MediaMasters een landelijke wedstrijd. Tijdens deze wedstrijd strijden duizenden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. De wedstrijd wordt gespeeld door middel van vijf MediaMissies welke bestaan uit verschillende vragen en opdrachten. De klas die de meeste ‘bits’ (punten) scoort, mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen én wint een mooie prijs.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.