Reclame zelf doen of toch uitbesteden?

Reclame zelf doen of toch uitbesteden?

Reclame maken klinkt op zich niet zo moeilijk. Niet elke ondernemer ziet het echter zitten om daadwerkelijk aan de slag te gaan met reclame. Meestal vinden zzp’ers het veel leuker en spannender om bezig te zijn met het product of de dienst waar hun bedrijf om draait. Daarom kiezen veel ondernemers en zzp’ers voor het uitbesteden van reclame. Maar is dat wel zo handig? En kan je zelf reclame maken?

Zelf reclame maken

Het antwoord is in het kort: wat jij wilt. Je kunt ervoor kiezen om zelf reclame te maken, maar daar zitten wat voor- en nadelen aan die je maar beter eerst kan weten voordat je eraan begint. De voordelen van het zelf promoten van je onderneming is uiteraard veel goedkoper dan het uitbesteden. Aan de andere kant zul je er flink wat meer tijd aan kwijt zijn. Ben je dus een ondernemer met vrije tijd? Dan kun je ervoor kiezen om het zelf te doen. Ben je al erg druk? Besteedt het dan uit.

Reclame laten maken

De voordelen van reclame laten maken is dat je er geen omkijken naar hebt. Aan de andere kant weet je nooit helemaal precies of jouw geïnvesteerde geld wel effectief wordt gebruikt. Je moet dus altijd een reclamebureau inhuren die je vertrouwt. Laat het reclamebureau dus altijd bewijzen dat hun strategie een flinke plus betekent in jouw klantenkring. Je moet het geïnvesteerde geld in de reclame namelijk wel terug kunnen verdienen.

Zelf een website maken

Iets wat je makkelijk zelf kunt tegenwoordig, is het bouwen van een website. Dankzij allerlei online-programma’s is het tegenwoordig erg simpel om een goedwerkende website in elkaar te zetten in korte tijd. Het kost enkele tientjes per jaar aan het kopen van een domeinnaam en een abonnement op de website waarmee je jouw website kan maken.

Promoten van je website

Het moeilijke gedeelte is echter om je website te promoten op het internet: er is echt wel expertise nodig om een goede sociale mediacampagne op te zetten om jouw bedrijf te promoten. Ook als je op Google gevonden wil worden, is het goed om een reclamebureau te vinden waaraan je SEO (zoekmachine optimalisatie), linkbuilding en bijvoorbeeld Google Ads uitbesteden kunt.

Ook offline reclame maken

Offline reclame is tegenwoordig niet meer zo ‘in’ als het ooit was, maar is niet minder belangrijk. Meestal gaat het hier om een voorgevel, een vlag met een logo, een poster of promotiemateriaal. In principe is het niet heel moeilijk om zulke dingen zelf te maken. Ben je niet heel goed in het ontwerpen van dat soort dingen, dan kun je een designer inhuren die dat wel kan.

Conclusie

Zoals we in de inleiding al concludeerden: of je een bedrijf zelf promoten wilt of liever uitbesteedt, is een keuze die je zelf moet maken. Op basis van de bovengenoemde voor- en nadelen kun je een afweging maken. Ben jij een echte creatieveling op het internet en offline, dan kun je het makkelijk zelf. Wil jij je vooral richten op je eigen producten of diensten, dan is het wellicht beter om een bedrijfje te vinden waaraan je de promotiediensten kunt uitbesteden.

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.