Marketingbureau kiezen: let op deze punten

Marketingbureau kiezen: let op deze punten

Heb je de keuze gemaakt om je marketing uit te laten besteden en wil je een marketingbureau inschakelen, zoals Go4Goals? De vraag is hoe kies je nu precies een marketingbureau dat bij je past en aan al je wensen voldoet? Het is geen eenvoudige opgave, maar met deze tips wordt het kiezen van een marketingbureau je een stuk makkelijker gemaakt. 

Naar welk soort marketingbureau ben je op zoek?

Het eerste waar je op moet letten als je op zoek gaat naar een marketingbureau is te kijken naar welk type bij je past. Je begint met de omschrijving van je behoeften. Je kunt op internet inspiratie op doen om je eigen behoeften te formuleren. Hierna kun je jezelf vragen stellen zoals: waar staan we over een jaar en wat gebeurt er als er niets wordt gedaan? Je komt er dan sneller achter of je bijvoorbeeld betere zichtbaarheid wilt creëren, leads via je website wilt hebben, internationale bekendheid wilt genereren, positionering moet uitdenken of meer social presence wilt hebben.

Op zoek gaan naar marketingbureaus

Vervolgens is het tijd om naar marketingbureaus te gaan zoeken. Je zult gaan merken dat als je niet goed oplet dat het verstrikt raakt in allerlei verschillende marketingbureaus. Zo heb je strategische marketingbureaus, marketing consultants, social media bureaus, reclamebureaus, branding agencies, online marketingbureaus en B2B inbound marketingbureaus. Inmiddels weet je precies waar je naar op zoek bent, dus laat je niet gek maken. Heb je een B2B bedrijf, dan hoef je niet op zoek te gaan naar B2C marketingbureaus. Wil je aan het werk met je positionering en merk, dan kun je het beste kiezen voor een marketingbureau met ervaring in branding. Bedenk welk type marketingbureau het beste bij je past. Bijvoorbeeld een lokaal bedrijf dat je taal spreekt of een internationale agency met veel erkenning. Ga je voor een kleiner marketingbureau waar de lijntjes kort zijn of een prestigieus marketingbureau?

Van een longlist naar een shortlist

Een goed advies om op te volgen is om te beginnen in je eigen netwerk. Informeer bij gelijke bedrijven en bekijk hoe zij hun marketingstrategie hebben opgesteld. Plaats een oproepje bij een netwerkvereniging of op LinkedIn. Neem een kijkje op het internet en onderzoek welke partijen goed bij je passen. Van alle mogelijke marketingbureaus waar je mee wilt samenwerken maak je een longlist. Plaats op deze longlist niet meer dan tien marketingbureaus. Onderzoek vervolgens door middel van deskresearch welke marketingbureaus door de eerste screening komen. Met deze ontdekkingstocht kun je een shortlist maken met maximaal vijf marketingbureaus. 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.