Er zijn veel ondernemers die in een bedrijfsauto rondrijden. Daarnaast stellen veel bedrijven hun werknemers ook een auto van de zaak ter beschikking. Het kopen of leasen van bedrijfswagens biedt verschillende voordelen, waaronder uiteraard de toegang tot vervoer. Vergeet echter niet dat de auto ook advertentiemogelijkheden geeft buiten de traditionele en digitale media om. Lees verder hoe je de auto van de zaak vrij logisch voor je kan laten werken.
Een branding mogelijkheid
Bedrijfsauto’s bieden een uitstekende gelegenheid voor het creëren van meer merkbekendheid. Door werknemers toe te staan een bedrijfsvoertuig te besturen, wordt het logo van een bedrijf weergegeven waar het anders niet zou verschijnen.
De meeste werknemers willen immers geen logo’s, emblemen of bedrijfsnaam op hun eigen auto. Auto’s beletteren die je van het bedrijf rijdt, bieden de beste optie om dit wel in praktijk te brengen. Deze autoreclame is dan veelal 24/7 zichtbaar, overal waar de auto van de zaak komt.
Controle over het bedrijfsimago houden
Bedrijfsauto’s bieden de mogelijkheid om met hun uiterlijk voor een prima eerste indruk te zorgen. Het vergroot ook de autoriteit van de persoon achter het stuur. Of dit nu een klusjesman of een vertegenwoordiger is.
In een auto voor afspraken en vergaderingen opdagen, die het bedrijf niet representatief vertegenwoordigt, kan schadelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een voertuig dat oud en versleten is of als een werknemer komt opdagen in een uiterst luxe auto met een hoge aanschafprijs. Dat geeft reacties die niet voor je werken. De enige manier waarop een bedrijf het merk, het model en het bouwjaar van de voertuigen van zijn werknemers kan controleren, is door deze zelf aan te leveren.
Een extraatje voor werknemers
Een beperkte toegang tot vervoersmiddelen kan een belemmering voor de bedrijfsfunctie vormen. Een auto van de zaak elimineert die behoefte. Vooral in gebieden waar het openbaar vervoer onbetrouwbaar is of niet bestaat. Kunnen werknemers zo toch met hun bedrijfswagen naar het werk komen.
Het aanbieden van een auto van de zaak kan zo dus een leuk voordeel voor (potentiele) werknemers zijn. Voor sommigen kan dit zelfs de noodzaak elimineren om hun eigen voertuig aan te schaffen. Plus de aanschaf van een nieuwer voertuig kan tot minder autopech leiden.
Milieuvriendelijke EV’s van de zaak
Nu de technologie achter elektrische voertuigen jaar na jaar verbetert, is het geen verrassing dat overstappen op een elektrische auto steeds aantrekkelijker wordt. Dat geldt ook voor bedrijven die graag op een positieve wijze om het milieu willen denken.
Hoewel elektrische voertuigen, in vergelijking met benzine of diesel equivalenten, duurder in aanschaf kunnen zijn, zullen de bedrijfskosten doorgaans veel lager bij een EV van de zaak zijn. Het kost bijvoorbeeld een fractie om jouw bedrijfsauto op te laden in vergelijking met wat je aan brandstof zou uitgeven. En er zijn ook belastingvoordelen. Je kunt vanaf 10 januari 2023 bijvoorbeeld weer een SEPP subsidie voor een nieuwe elektrische personenauto aanvragen. Het subsidiebedrag in 2023 is daarvoor € 2.950.
Bovendien is er de milieu-impact van elektrische auto’s, waarbij een enkele elektrische auto 1,5 miljoen gram CO2 bespaart. Er wordt geschat dat een EV, die door het huidige elektriciteitsnet aangedreven wordt, tussen de 15 en 40 procent minder CO2 kan uitstoten dan een brandstof auto van vergelijkbare grootte.
Een auto van de zaak is niet alleen de moeite waard voor de ondernemer zelf of vertegenwoordigers, maar ook voor de rest van het bedrijfspersoneel. Voor veel werknemers is een (lease) auto van de zaak zelfs een belangrijke reden om voor een bepaalde werkgever te kiezen.
Behalve dat het voor velen een aantrekkelijk voordeel is, biedt een nieuwe of jonge bedrijfswagen comfort, snelheid en mobiliteit bij het uitvoeren van werkgerelateerde taken. En soms ook in het privéleven van de werknemer. Zo kan een auto van de zaak ook zeer positief voor jouw bedrijf werken.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.