Het starten van je eigen business begint met een gedegen marktonderzoek. Je doet onderzoek naar jouw doelgroep, branche en concurrentie en komt er zo achter of jouw onderneming kans van slagen heeft. Een grondig marktonderzoek vormt dan ook de basis voor jouw ondernemingsplan en je komt er tijdig achter of je nog iets dient te veranderen aan je dienst of product voordat je van start gaat.
Weten wat je doelgroep wilt
Tijdens een marktonderzoek duik je dieper in de wensen en behoeftes van jouw doelgroep. Je beschrijft en analyseert jouw toekomstige klanten in detail, waardoor duidelijk wordt wat je doelgroep precies is, tot welk segment je gewenste klanten behoren en wat je moet doen om deze groep te bereiken. Dit klinkt logisch, maar is vaak een stuk lastiger dan je denkt. Allereerst begin je bij de kenmerken van jouw ideale klant: waar bevindt deze zich, wat zijn de demografische kenmerken, welke interesses en levensstijl heeft jouw ideale klant en wanneer gebruiken ze een bepaald product/dienst en hoe vaak? Beschrijf ook de customer journey met de oriëntatie- en keuzeprocessen die een persoon maakt voordat hij of zij jouw klant wordt.
Grotere kans op financiering
Als je externe financiering aan wilt trekken, is het verstandig om je ondernemingsplan uit te breiden met een sectie met marktonderzoek. Dit vormt een goede aanvulling op het plan. Jouw marktonderzoek bestaat niet alleen uit onderzoek naar jouw doelgroep, maar ook uit een brancheonderzoek en een concurrentie-onderzoek. Banken of andere financierders willen zo veel mogelijk informatie tot hun beschikking hebben om te bepalen of jouw bedrijf kans van slagen heeft. Om de kans op externe financiering zo groot mogelijk te maken, kun je een ondernemingsplan laten schrijven door experts die hier veel ervaring mee hebben en weten wat belangrijk is om te vermelden.
Marktonderzoek voor groei
Als je geen starter bent maar al langer actief bent met jouw onderneming, kan je opnieuw marktonderzoek doen en dit uitbreiden met een imago-, klanttevredenheids-, of naamsbekendheidonderzoek. Zo kom je erachter of je nog op de juiste weg zit, of je eventueel wat zou kunnen verbeteren en hoe klanten naar jouw bedrijf kijken. Misschien dat de inzet van duurzame relatiegeschenken helpt bij het verbeteren van het imago. Om verder te kunnen groeien met je bedrijf is het essentieel om actief op zoek te gaan naar feedback en continu te monitoren of je jouw doelgroep nog bereikt en aanbiedt wat ze nodig hebben. Klantvoorkeuren kunnen veranderen met de tijd en je wilt natuurlijk niet dat jouw klanten overstappen naar een concurrent.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.