Handvatten voor een recruiter: volg deze 3 tips op

Handvatten voor een recruiter: volg deze 3 tips op

Ben jij een beginnend recruiter en dus nog helemaal nieuw in het vak? Dan kan het voor jou nog een hele uitdaging zijn om geschikte kandidaten voor openstaande vacatures te vinden én te beoordelen. Deze 3 tips moeten jou enkele handvatten bieden om beter beslagen ten ijs te komen.

Tip 1: Wees overtuigend

Zodra jij zelf actief op zoek gaat naar kandidaten voor jouw vacature, zoals een rondje over LinkedIn, is het van groot belang dat jij gelijk overtuigend bent. Mensen zijn namelijk lang niet altijd actief op zoek naar een nieuwe baan en kunnen je als een lastpak zien. Zodra je toch hun aandacht hebt weten te trekken, moet je deze natuurlijk goed weten vast te houden en ze uiteindelijk overtuigen om met je in zee te gaan. Uit onderzoek blijkt dat geld hierbij een hele belangrijke beweegreden kan zijn. In een onderzoek zegt 45% van de ondervraagden dat geld de reden is om van baan te switchen. Daarnaast blijkt talent gevoelig voor een betere match met vaardigheden en interesses (37%) en voor doorgroeimogelijkheden (37%). Speel hierop in en overtuig ze!

Tip 2: Wees persoonlijk

Zodra jij met een potentieel talent in gesprek bent, werkt het goed om jezelf heel persoonlijk op te stellen. Laat zien dat jij geen H&R-robot bent, maar een mens een toon interesse in je gesprekspartner. Doe dit bijvoorbeeld op gedetailleerd niveau. Dit lijkt op het eerste oog makkelijker dan het is. Spreek de sollicitant aan op details die je gevonden hebt binnen haar of zijn LinkedIn, maar ook daarbuiten. Zo weten zij dat je moeite hebt gedaan en oprechte interesse toont in wie je voor hebt. Kandidaten prikken namelijk zo door een algemene mail. Het gaat om oprechte aandacht.

 

Wees daarbij menselijk en schrijf bijvoorbeeld zoals je ook spreekt. Vermijd moeilijk jargon en formaliteiten, maar wees gewoon jezelf. Reageer enthousiast op mailtjes en lees eens je bericht hardop voor om te checken hoe dat ‘klinkt’.

Tip 3: Test erop los

Het is uiteraard belangrijk dat een talent zich in jouw bedrijf kan vinden, maar voor een geslaagde match is het natuurlijk ook van groot belang dat jij weet wat diegene in huis heeft. Tijdens een ‘normaal’ sollicitatiegesprek kom je dan al veel te weten. Maar wil jij echt de diepte in tijdens de sollicitatieronde? Overweeg dan eens om een assessment bij de kandidaat voor te leggen. Deze heb je in alle soorten en maten. Neem bijvoorbeeld een test van Person Clinical. De meest bekende Pearson test is de Differentiële Aanleg Test (DAT). Bij deze test word je vanuit verschillende invalshoeken op je capaciteiten beoordeeld. Een ander goed voorbeeld zijn de test van PiCompany

 

Hopelijk helpen deze tips je een stuk verder en pik jij straks binnen een mum van tijd de perfecte kandidaat er tussenuit. Succes!

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.