Experimenteren met Google adverteren?

Experimenteren met Google adverteren?

Wist je al dat ongeveer 80 procent van alle bedrijven, die zich bezighouden met online advertenties, zich richt op Google voor Pay-Per-Click (PPC) campagnes? Hoewel er andere opties zijn om PPC-campagnes uit te voeren, is Google Ads tot op heden het bekendste, grootste, fijnste en dus gewoon beste platform om de meeste leads mee te bereiken. Je helpt je bedrijf groeien en je bereik vergroten. In dit bericht laten we je in een aantal eenvoudige stappen zien hoe ook jij kunt adverteren op Google. Let’s go.

Hoe werkt adverteren op Google?

Ten eerste is het altijd goed om te weten wat je mogelijkheden zijn als je nieuwe klanten wilt bereiken. Adverteren op Google kan via Google Ads, een door Google geïntegreerd advertentiesysteem voor bedrijven die op basis van relevante zoekwoorden tegen advertentiebudget bovenaan in Google willen staan. En aangezien Google wereldwijd dé zoekmachine is, is het ook dé omgeving waar jij jouw potentiële leads bereikt. Mits je het goed aanpakt natuurlijk. Deze advertenties worden boven de organische zoekresultaten weergegeven, dus ze zijn het eerste wat jouw doelgroep ziet wanneer ze op bepaalde zoektermen zoeken in Google. PPC-advertenties zijn dus een geweldige manier voor jouw bedrijf om waardevolle leads te vinden die op voorhand al geïnteresseerd zijn in jouw producten of services. Adverteren op Google, hoe doe je dat dan? In het kort doorloop je de volgende stappen:

1. Stel je doelen in

Elke keer dat je een advertentiecampagne uitvoert, moet je weten wat je doel is. Dus wat je probeert te bereiken met je advertentie. Dat kan naamsbekendheid creëren zijn, of een bepaalde conversie optimaliseren. Je kunt je bijvoorbeeld richten op het aansturen van mensen om brochure te downloaden of een gratis proefperiode te starten. Twee verschillende soorten conversies om je naamsbekendheid te vergroten of contacten te verkrijgen voor e-mailmarketing.

2. Kies je zoekwoorden voor Google Ads

Zoekwoorden zijn allesbepalend voor je campagne. Als je wilt weten hoe je kunt adverteren op Google, begin dan met het onderzoeken van zoekwoorden. Zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertentie wordt weergegeven in relevante zoekresultaten. Verkoop jij de mooiste, beste en meest verse bloemen van de Achterhoek? Dan is dat al heel interessant om daaromheen een zoekwoordenonderzoek te doen. Dienst, product, aanbod en locatie is waarop we doorgaans ons zoekgedrag baseren. Ga het maar eens na wanneer je zelf naar iets gaat zoeken!

3. Stel je budget in

Zodra de zoekwoorden zijn geselecteerd, moet het in te zetten budget voor je advertentie worden bepaald. Hoeveel kost het om te adverteren op Google en hoeveel wil je hier per maand aan uitgeven? Wel moet je daarom een maximumbedrag instellen. Dat is wat je bereid bent om maandelijks aan je advertenties te spenderen. Is het budget op, verdwijnt je advertentie. Prima toch? En Bij een PPC-campagne gaat er maandelijks geld van je budget af op basis van het aantal klikken op jouw advertentie. Je betaalt dus per klik waaraan kosten zijn verbonden, de kosten per klik (Cost Per Clik, CPC). Dit verschilt per zoekwoord en hoe zwaar de concurrentie op dit zoekwoord is.

4. Waar stuurt de advertentie je naartoe?

Wat gebeurt er nadat iemand op je advertentie klikt? Waar wordt deze lead naartoe gestuurd? Naar een super gave landingspagina natuurlijk! Een landingspagina, of conversiepagina, is niets anders dan een specifieke webpagina waarop een bezoeker ‘landt’ nadat deze op jouw advertentie heeft geklikt. Hier is alle informatie te vinden over de dienst of het product waarop je met zoekwoorden hebt geadverteerd. Verdere afleiding is overbodig, hier gaat het om het binnenhalen van die conversie! Een landingspagina is dus informatief, maar ook attractief voor je doelgroep.

5. De kwaliteitsscore van je advertentie verbeteren

Naarmate je verder en verder in de materie van Google adverteren duikt, kom je ook de term ‘kwaliteitsscore’ tegen. Deze score speelt een cruciale rol bij het bepalen van de positie van je advertentie in de zoekresultaten. Je kwaliteitsscore is een numerieke waarde die Google aan je advertentie toekent op basis van de relevantie ervan. Bovendien wordt een hogere kwaliteitsscore door Google ‘beloond’ met lagere kosten per klik.

6. Plaatsen en monitoren van je Google Ads campagne

Op basis van je op dat moment geldende kwaliteitsscore krijg je van Google ‘een plekje toegewezen’ bij het lanceren van je advertentiecampagne. Na het plaatsen is het niet klaar, je campagne monitoren is een essentieel onderdeel. Het geeft heel veel informatie over de prestaties van je advertentie en hoe je dit nog meer en beter kunt optimaliseren. Deze inzichten zijn gebundeld in je Google Ads-dashboard.

Profiteer van je zoekwoorden op korte en lange termijn

Wanneer je met Google Ads aan de slag gaat zul je merken dat je redelijk eenvoudig zelf binnen korte tijd een advertentie kunt plaatsen. Zoekmachine adverteren wordt dan ook wel de korte termijn strategie genoemd die de overkoepelende term SEA (Search Engine Advertising) draagt. Daarnaast bestaat er ook SEO, waarbij je investeert in de organische optimalisatie en dus goede vindbaarheid van je website en diens landingspagina’s. Het lijken dus tegenhangers van elkaar, maar SEO en SEA versterken elkaar juist heel mooi. Daarnaast is voor beiden een zoekwoordenonderzoek nodig en kan door SEO-optimalisatie je landingspagina meer kwaliteit en relevantie genereren, wat weer een positieve invloed heeft op de kwaliteitsscore die voor SEA veel voordelen kent.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.