Laatst was ik bij mijn schoenmaker, die dus ook mijn leverancier is en mijn schoenen repareert. Ik had mijn schoenen gebracht voor onderhoud aan mijn schoenzolen. Hij zei dat het dinsdag klaar was en ik ging daar niet mee akkoord. Want zo zei ik, ik heb ze maandag nodig. Dus een vriendelijk verzoek om ze maandag klaar te hebben. Na lang vijven-en zessen ging hij akkoord dat hij zijn best ging doen om ze maandag klaar te hebben. Ik dacht dat is een goede afspraak, maar wat bleek op maandag had hij ze nog op dezelfde plaats staan en waren ze dus niet klaar. Hoe ga ik dat aanpakken en hoe krijg ik het voor mekaar dat ik ze gerepareerd binnen een half uur weer kan meenemen.
Ik moest hem dus aanspreken op zijn afspraak
Toen ik zijn zaak binnenstapte zag ik het al. Ze zijn niet klaar en hij vertrok geen spier. Zou hij onze afspraak niet mee weten of was het een pokerface. Hoe ga ik hem daarmee aanspreken? Ik voelde de energie door mijn lijf stromen, want hoe hou ik me in om niet boos te worden? Want wat wil ik eigenlijk? Ik dacht even tot tien tellen. Dus zo gezegd zo gedaan. Ik was aan de beurt. Zijn mijn schoenen klaar, zoals we hadden afgesproken. Hadden wij iets afgesproken, was het antwoord? En zo ging het gesprek verder….
In de werkelijkheid heb je hier als contractmanager ook vaak mee maken. Dat mensen ogenschijnlijk veel beloven en dat je in de werkelijkheid maar moet afwachten of men het doet. In de training contractmanagement gaan we daar verder op in. Want hoe hou je jezelf in bedwang en krijg je het voor mekaar dat je schoenen, nog binnen jouw grenzen worden geleverd.
Het was zoals het was
Hoe liep het af? Het laat zich raden, mijn schoen waren niet klaar en er was geen tijd om het onderhoud te doen. Dus we spraken opnieuw af dat ze binnen 2 uur klaar waren, met het gevolg dat ik er op kon wachten of over 2 uur terugkomen. Ik koos voor het laatste en na 2 uur waren ze klaar. Wat moet ik de volgende keer met mijn leverancier vooraf afspreken om te bereiken dat dit niet meer voorkomt. Dat wordt nog een hele kluif want meestal neem je daar bij de inkoop geen tijd voor. Moet je dan een getekend contract afsluiten of volsta je met goede mondelinge afspraken.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.