De gevolgen van niet-betalende klanten zijn onomkeerbaar. Stel je voor, jij hebt een marge van 15% en een openstaande factuur van € 60.000. De klant heeft normaliter een maand om de factuur de betalen, maar ondertussen zijn er al drie maanden voorbijgegaan. Jouw klant is niet te bereiken, of beweert dat hij de factuur momenteel niet kan betalen. De reden maakt jou niet uit, jij denkt alleen maar aan het feit dat je € 400.000 extra omzet moet draaien om dit verlies goed te maken. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden als je jouw omzet verzekerd had via een kredietverzekeraar als omzetverzekerd.nl.
De betrouwbaarheid van je klanten beoordelen
Een niet betaalde factuur kan vermeden worden door een kredietwaardigheidscheck uit te voeren vóórdat je met een nieuwe klant in zee gaat. Wanneer je dit doet, weet je zeker dat een klant het vermogen heeft om je terug te betalen. Dit wordt berekend aan de hand van de jaarcijfers, winst- en verliesrekening, de balans en kasstroomoverzicht. Hiernaast wordt ook gekeken naar de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Denk hierbij aan of het een groeiende markt is of niet, hoeveel concurrenten er zijn, hoeveel leveranciers en afnemers het bedrijf heeft en of het bedrijf zichzelf onderscheidt. Ten slotte wordt het management, businessplan en krediethistorie van het bedrijf onder de loep genomen. Hierdoor krijg je een zeer uitgebreid beeld van jouw (nieuwe) klant.
Wat als het toch mis gaat?
Wanneer jouw klant toch plotseling in moeilijkheden komt, is een kredietverzekeraar er voor jou. Je draagt de vordering aan hen over waarna zij opnieuw zullen proberen deze te incasseren. Indien dit onsuccesvol blijkt, zal de verzekeraar je een schadevergoeding uitkeren. De hoogte hiervan is afhankelijk van de afspraken die jij hebt gemaakt bij het afsluiten van de verzekering. Deze zijn vaak op maat af te nemen, waardoor je de hoogte van de premie en jouw risico zelf in de hand hebt, fijn!
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.