Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun personeel enkele keren per jaar een klein presentje te geven. Het beste voorbeeld is natuurlijk het kerstpakket. Maar tegenwoordig is het ook heel normaal als er op andere momenten een cadeau wordt gegeven. Bijvoorbeeld met andere feestdagen, maar ook op de dag van het personeel, als je als bedrijf iets te vieren hebt of om bijvoorbeeld de zomerperiode in te luiden. Maar waarom zou je extra veel aandacht en geld aan een gepersonaliseerd cadeau personeel besteden? Wat levert het op?
Positieve werkomgeving
De belangrijkste reden om presentjes te geven is om een positieve werkomgeving te creëren. Wees je ervan bewust dat iedereen het nodig heeft om zich gewaardeerd te voelen. Dit is echter vaak niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Er zijn genoeg mensen die dag in, dag uit voor een bedrijf werken, waarvan ze niet zeker weten of ze echt blij zijn met hun werk. Dat kan ongelooflijk demotiverend zijn.
Natuurlijk krijgen ze salaris. Maar dat staat natuurlijk niet gelijk aan waardering. Het personeel moet zich gewaardeerd voelen om met meer plezier naar het werk te kunnen gaan. Als jij de tijd neemt om een gepersonaliseerd cadeautje samen te stellen, dan toon je dat je echt betrokken bent bij je personeel. Dat je blij bent met wat ze voor jou doen. Dat je investeert in hun werkgeluk.
Als het personeel zich meer gewaardeerd voelt, is dit ook van grote waarde voor de productiviteit. De productiviteit hangt namelijk nauw samen met het werkgeluk. Als jij je gewaardeerd voelt door je werkgever, ben je ook sneller bereid om een extra stap te zetten. Hierdoor kunnen ze op hun beurt dus beter gemotiveerd raken om harder te werken of een keer wat extra’s voor een ander te doen.
Betere band
Met name bij kleinere bedrijven is het belangrijk om je personeel goed te leren kennen. Natuurlijk hoef je niet met iedereen de beste vrienden te zijn. Uiteindelijk draait het om hoe goed ze het werk doen. Maar het is natuurlijk wel prettig als iedereen aangenaam met elkaar om kan gaan. Dat betekent ook dat je meer interesse moet tonen. Zowel als het gaat om werk als privésituaties. Een betere band doet wonderen voor de productiviteit. Mensen zijn sneller geneigd om harder te werken of dingen te accepteren als zij zich verbonden voelen met de ander.
Een betere band krijg je op de eerste plaats dus door meer persoonlijke aandacht aan het personeel te besteden, maar ook door je waardering te tonen. Natuurlijk hoef je niet elke dag alleen maar complimentjes uit te delen, maar het is fijn als je af en toe stilstaat bij de dingen die ze gedaan hebben. Hoe fijn je het vindt dat het werk zo verloopt. En dat kan natuurlijk niet beter dan met een persoonlijk presentje. Dat hoeft echt niet heel groot te zijn. Het is het idee dat telt.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.