Waaruit bestaat de boekhouding? Vraag en antwoord

Waaruit bestaat de boekhouding? Vraag en antwoord

Boekhouding. Niet echt de hobby van vele ondernemers. Toch is het erg belangrijk om je boekhouding op orde te houden. Voor starters is het belangrijk om de boekhouding goed op te starten. Zo weet je precies hoe jouw onderneming er financieel voor staat en ben je beter in staat de juiste keuzes te maken. Ook dient de boekhouding als verantwoording naar derden zoals de bank en de belastingdienst. In deze blog lees je waaruit de boekhouding bestaat en vind je handige tips voor het op orde houden van je boekhouding.

 

De onderdelen van de boekhouding

De boekhouding is niks anders dan een overzicht van alle inkomsten en uitgaven binnen jouw onderneming. Op basis hiervan wordt duidelijk of jouw bedrijf winst of verlies draait. Uit welke onderdelen jouw boekhouding bestaat, hangt af van je onderneming. Dit zijn de onderdelen van een boekhouding:

 

  • Grootboekadministratie: een overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Bewijzen hiervoor zijn bankafschriften.
  • In- en verkoopadministratie: overzicht van alles wat je koopt en verkoopt. Deze administratie bestaat uit facturen en kassabonnen.
  • Crediteuren en debiteurenbeheer: een overzicht van klanten van wie je geld ontvangt (crediteuren) en aan wie je moet betalen (debiteuren).
  • Voorraadadministratie: dit is alleen van toepassing wanneer je producten verkoopt. Het spreekt eigenlijk voor zich: een overzicht van alle producten en hun voorraad.
  • Salarisadministratie: heb je personeel in dienst? De salarisadministratie bestaat uit verschillende onderdelen, zoals loonstrookjes en jaaropgaves.

 

Tips voor het op orde houden van de boekhouding

Boekhouden is een belangrijk onderdeel voor je onderneming, maar niet per se het leukste werk. Hieronder geven we je tips voor het op orde houden van je boekhouding.

Tip 1 – Schakel een boekhouder in

Boekhouders zijn er niet voor niks: het brengt vele voordelen mee wanneer je een boekhouding inschakelt. Je kunt bij de boekhouder terecht voor startersbegeleiding, het uitbesteden van een deel of je gehele boekhouding of het doen van controles. Wanneer je een boekhouder inschakelt hoef jij je geen zorgen meer te maken over de boekhouding en heb je tijd om je te focussen op andere dingen. Bekijk hier een overzicht van alle boekhouders in Nederland.

Tip 2 – Zorg voor een goede start

Ben je startende ondernemer? Dan doe je er goed aan om vanaf het begin, ook voor je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, je boekhouding goed bij te houden. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de verplichtingen die voor jou gelden en welke onderdelen je moet bijhouden. Een goed begin is het halve werk.

Tip 3 – Plan vaste momenten voor de boekhouding

Plan minimaal één moment per week in om te werken aan je boekhouding. Verwerk alles van de afgelopen week en betaal de rekeningen. Vergeet ook niet alle online omgevingen te bekijken en zorg ervoor dat je je post zo logisch mogelijk bewaard. Dit voorkomt dat je dingen over het hoofd ziet.

Tip 4 – Bewaar alles gestructureerd en overzichtelijk

Je boekhouding moet je 7 jaar bewaren van de Belastingdienst. In die periode mag de Belastingdienst de financiële administratie opvragen ter controle. Zorg er daarom voor dat je administratie klopt en zorg voor een digitale back-up.

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.