Praktijksoftware is een hulpmiddel om de processen binnen een organisatie te vereenvoudigen, maar hoe schaf je het perfecte systeem aan? We vertellen over drie aandachtspunten die je helpen om een beslissing te nemen.
Wensen
Voordat je een pakket aanschaft, moet je jezelf de vraag stellen: voldoet dit pakket aan al m’n wensen? Want iedere professional heeft zijn eigen werkwijze en daarbij horen unieke voorwaarden, denk hierbij aan het kunnen overleggen via een chatfunctie, het inzien van dossiers die recent zijn bijgewerkt en inplannen van een vervolgafspraak. Kortom: investeer pas in een structuur als je je gewoontes erin kan toevoegen. Noteer je eisen en neem contact op met diverse leveranciers om te peilen hoe je rituelen renderen in combinatie met hun aanbod.
Is er genoeg ruimte voor cliënten
Het grote voordeel van praktijksoftware is dat cliënten actiever deelnemen aan hun revalidatieproces. Dat komt doordat ze meelezen over hun ontwikkeling, thuis oefeningen doen door video’s te bekijken en online aangeven wat voor klachten ze hebben. Kortom: dit scheelt veel tijd, want iemand hoeft niet meer te komen naar een praktijk om onder andere antwoorden te krijgen op vragen, oefenstof te begrijpen of een paar dagen wachten om een klacht kenbaar te maken. Neem dit punt mee in je besluitvorming, aangezien je daardoor je collega’s als patiëntenbestand effectiever ondersteunt.
Ervaringen van collega’s
Plan eens een dag in om collega’s te bezoeken en daarbij gesprekken te voeren over de praktijksoftware die ze hanteren en wat ze daarvan vinden.
Hierdoor creëer je namelijk een beeld voor jezelf, waarmee het makkelijker wordt om opties weg te laten en met een aanbieder zaken te doen. Met andere woorden: wees nieuwsgierig, test uiteenlopende manieren uit en bestel een structuur waaruit de beste resultaten rollen zodat je je beroep uitvoert met maximaal voldoening omdat mensen met een glimlach je organisatie verlaten.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.