Tot medio 2018 heette het nog Google AdWords; sindsdien noemen we het Google Ads. Het gaat hier hoe dan ook om een advertentieprogramma van Google. In die hoedanigheid is dit een grote inkomstenbron voor deze internetreus. Google Ads is namelijk zeer succesvol, zowel voor Google zelf als voor de adverterende bedrijven. In de volgende alinea gaan we eerst in op de belangrijkste facetten van de werking van Google Ads. Daarna kun je lezen op welke manieren je via dit programma zoal kunt adverteren.
De werking van Google Ads in het kort uiteengezet
Wat je ten eerste moet weten over de werking van Google Ads, is dat men werkt met een pay per click systeem. Dit fenomeen wordt normaliter afgekort tot PPC of CPC (cost per click). Hierbij betaal je als adverteerder pas voor je geplaatste advertentie als er echt een gebruiker op klikt. Pas naderhand worden hier kosten voor berekend door Google. Goed om te weten is dat je bij Google Ads zelf een maximaal te investeren bedrag kunt instellen voor je advertentie. Is er dan dusdanig vaak op je advertentie geklikt dat dit bedrag is bereikt, dan verdwijnt je advertentie automatisch.
De kosten die je per klikkende consument maakt staan overigens niet bij voorbaat vast. Vooraf wordt de hoogte van de kosten per click namelijk vastgesteld via een online veiling. Zo’n veiling vindt geheel geautomatiseerd en louter op de achtergrond plaats, en pas wanneer een klant op een bepaald zoekwoord zoekt in Google. Je kunt door veel te bieden op zo’n zoekwoord je eigen advertentie op de meest prominente plaats in beeld krijgen. Ook de op jouw website geboden informatie speelt een belangrijke rol in waar in de zoekresultaten je advertentie precies verschijnt.
Een andere mooie functionaliteit van Google Ads is dat je hierbij zelf bepaalt bij welke ingevoerde zoekwoorden je je advertentie wilt laten tonen. Dat maakt dat je zeer gericht kunt adverteren, en dat uiteindelijk alleen écht geïnteresseerde klanten op je advertentie klikken.
Tenslotte is het via Google Ads zelfs mogelijk om je advertentie alleen op het beeldscherm te toveren bij mensen uit een bepaalde regio. Je kunt dit doen door op ip-adressen te selecteren of te adverteren op zoekwoorden met een regionaal karakter. Deze optie is natuurlijk bijzonder aantrekkelijk voor bedrijven die louter regionaal opereren.
Advertentiemogelijkheden via Google Ads
Bij Google Ads zijn er verschillende manieren waarop je kunt adverteren. Dit zijn onder meer:
- Een advertentie met beeld. Dit kan stilstaand of bewegend beeld zijn (zoals in een GIF-bestand) en uit zich meestal in een banner.
- Een advertentie die bestaat uit tekst. Een dergelijke advertentie komt meestal zeer hoog in de zoekresultaten en is doorgaans informatief van aard. Al in de zoekresultatenlijst kan de consument hier de nodige informatie opdoen.
- Een video-advertentie, die voor, tijdens of na een video op Youtube wordt afgespeeld.
- Een displayadvertentie, die op diverse externe websites uit het netwerk van Google getoond kan worden.
- Een Google Shopping advertentie is vooral interessant als je wilt adverteren voor een specifiek product. Je advertentie zal dan bij de juiste zoekterm helemaal bovenaan de zoekresultatenpagina worden getoond.
- Een app-advertentie. Daarmee leidt je een consument met één simpele klik naar de plek waar jouw app gedownload kan worden.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.